חדשות

גל תביעות בארה"ב בגלל אובדן עוברים שנפגעו בהפריה חוץ גופית

הריקול של ה-FDA הגיע לאחר שהנזק כבר נעשה: מרפאות פוריות בארה"ב ובמדינות רבות אחרות השתמשו במוצר הפגום - תרבית שתפקידה לסייע לביציות מופרות להתפתח לעוברים

הפריית ביציות במעבדה, טיפולי IVF. צילום: שאטרסטוק

גל תביעות בארה"ב של מטופלות נגד חברת קופרסרג'יקל (CooperSurgical), חברת אספקה ​​רפואית גדולה, בשל טענות כי אחד ממוצרי החברה השמיד עוברים שנוצרו בהפריה חוץ גופית.

בדיווח של ה-New York Times משבוע שעבר נכתב כי עד כה הוגשו שמונה תביעות נגד החברה שמרפאות פוריות ברחבי העולם השתמשו במוצר Global Medium - נוזל עשיר בחומרי תזונה המסייע לביציות מופרות להתפתח לעוברים.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA, פרסם בשבוע שעבר ריקול למוצר שבו השתמשו בחודשים נובמבר ודצמבר מרפאות בארה"ב, קנדה, ברזיל, מקסיקו, ארגנטינה, הונג קונג, יפן, טורקיה, הולנד, בלגיה, ספרד, טאיוואן, בריטניה, אוסטריה, גאורגיה, צרפת, דנמרק, יוון, ערב הסעודית, תאילנד, ניו זילנד, אסטוניה, פולין, ירדן וגרמניה.

מספר העוברים שנפגעו אינו ברור, אם כי מומחים העריכו כי מדובר באלפים. בהודעת הריקול נכתב כי כמעט 1,000 בקבוקי חומרי תרבית נפגעו, כמחציתם נרכשו על ידי מרפאות בארה"ב. עוד נכתב כי החברה היא זו שיזמה את הריקול ובדצמבר היא הודיעה למרפאות שקיבלו את הנוזל כי "יש חשש לפגיעה בהתפתחות עוברים", תוך שהיא מורה להן להפסיק להשתמש במוצר.

בתביעה הראשונה נגד החברה טען זוג מלוס אנג'לס כי 34 עוברים הושמדו בשל התרבית הפגומה. לפני כשבועיים הגיש זוג מווירג'יניה תביעה נגד החברה. זו התביעה השמינית עד כה בתוך חודשיים נגד החברה. המטופלים טוענים כי הם איבדו יותר מ-100 עוברים שנשטפו במוצר הפגום. התובעים טוענים כי בשלוש קבוצות הנוזל (20 מ"ג, 50 מ"ג ו-100 מ"ג) היה חסר מגנזיום, מחסור שעצר את התפתחות העוברים והפך אותם לבלתי שמישים. החברה סירבה להתייחס לתביעות.

כל בקבוק מכיל נוזל למספר מטופלות, אם כי לא ברור כמה בקבוקים נפתחו לפני הריקול בדצמבר. אם המרפאות השתמשו אפילו במחצית מהבקבוקים שנפגעו, עד 20,000 מטופלות היו יכולות להיפגע, מסר מיטשל סי שיווה, אמבריולוג ומנהל מעבדה במרכז פוריות בקליפורניה, שלדבריו השתמש במהלך נובמבר בתרבית הפגומה.

רפואת פריון היא תחום עם פיקוח מוגבל מצד הרגולטורים הפדרליים. עם הגידול בביקוש לטיפולי הפריה חוץ גופית, "קופרסרג'יקל" מיצבה את עצמה כגורם מוביל בתעשיה. בעשור האחרון היא רכשה חמש חברות פוריות קטנות יותר. החברה מחזיקה בבנקי זרע וביציות גדולים ומוכרת בדיקות גנטיות כדי להבטיח שהעוברים בריאים.

שמונה התביעות מתארות דפוס דומה של אירועים: זוגות שנאבקו במשך שנים כדי להרות, רבים מהם קיבלו הודעה לקראת סוף נובמבר (חג ההודיה) שיש להם עוברים בריאים ושמעו בתוך חודש (חג המולד) שהעוברים אינם חיים.

נושאים קשורים:  הפריה חוץ גופית,  טיפולי פוריות,  תביעה,  ריקול,  חדשות,  ארה"ב,  CooperSurgical
תגובות